onsdag den 26. april 2017

Dip dye hækling farveskift



Du finder opskriften på vaffel grydelappen til salg her.



 Her er brugt Jeansblue, faded jeansblue, pastel blue og baby blue Karen Klarbæk color cotton.
Du finder garnet ved mine 40 Karen Klarbæk forhandlere og i min egen webshop.

Jeg viser den nye guide til hvordan man skrifter farve i dip dye og bruger relief hækling, da der allerede er en gammel relief guide på min blog til den teknik. Teknikken med udskrift af trådfarver finder du som guide herunder billede for billede med tekst.

Brug 48 stangmasker og to tråde sort Karen Klarbæk økologisk bomuldsgarn hvis du vil lave en grydelap af relief mønsteret.



Skiftene er de samme ligegyldigt hvilken teknik man hækler.
Jeg hækler først et par rækker i 2 tråde ren sort af teknikken jeg valgt. Her er vist relief hækling

Der efter skifter jeg en grå tråd ind ved at hækle den med med 2-3 masker ...
når tråden har været med 2-3 masker er den hæftet nok, til at man kan klippe den af i stedet for at hæfte yderligere.



inden jeg slipper en af de sorte tråde.

Herefter hækler du et antal rækker 
man kan vælge når man kommer tilbage til den forladte sorte tråd, at tage den med et par masker.  
inden den klippes af. Fortsæt  med grå og sort sammen igen.
Efter en del rækker skifter du til en ny farve lysere grå på samme måde som første skift. 

Jo mere "ujævne" skiftene kan blive, jo smukkere bliver det. 

På vaffelgrydelappen øverst har jeg valgt at skifte farve første gang efter 4 - 5 rækker.
Jeg bruger 4 farver garn og dermed 4 nøgler til et sæt.











4 kommentarer:

Anne Sofie sagde ...

Tænk at grydelapper kan være så flotte! Jeg får helt lyst til at kaste mig ud i dip dye hækling :)

Karen Klarbæk sagde ...

Jeg har gjort mig umage med at lave overgangene glidende. D.v.s. at jeg langsomt skifter farve og endda går en smule tilbage og så skifter for alvor..... Jeg synes det giver sådan en fin effekt at man ikke kan de det som at linjen skiller her eller her men bliver sådan lidt random.
Mit garn egner sig bare super godt da jeg i næsten alle farver har 3-4 farvehøjder der bare ligger rigtig tæt.
Ellers bliver det mere melange / salt & Peber agtigt.

Glaphuset sagde ...

Wuaw, det er FEDT Karen :o) Har aldrig set den teknik før, det er jo egentlig ret simpelt ;o) Tak for endnu engang at udvide min hæklehorisont :o)

Anonym sagde ...

Hej Karen,
Jeg har købt dit garn ifbm garnstafet og vil kaste mig ud i disse lækre dip-dye grydelapper.
Hvilken hæklenål vil du anbefale til dobbeltgarn? Jeg hækler ret stramt.
På forhånd tak
...Anja