tirsdag den 11. juni 2013

Kaffe på plænen og røre i "AMME dammen"

Jeg har den skønneste aftale i dag.
Efter arbejde, skal jeg drikke kaffe på Tangkrogen med en tidl. skoleveninde fra min Steiner Skole tid.
Nu arbejder vi med 4 huses mellemrum på Strandvejen i Aarhus, og det er på tide at ses :-)

Kurven er pakket....og solen skinner.

Apropos dagens AMME emne i medierne var min veninde her, den første der blev ammet i Københavns borger repræsentation....altså for ca. 45 år siden.
Og her ramte vi så dagens debat emne.
Jeg synes faktisk ikke man skal lovgive omkring hvor amning er tilladt/eller forbudt.
Jeg synes der er masser af steder hvor amning kan foregå  helt naturligt!!!
Spørg hellere dig selv, om det er rigtigt at sidde på café/restaurant med så små børn?
Hvad er det for et rum dit lille barn skal være i?
Skal andre ufrivilligt  tage del i din helt nære mor/barn relationen?

Billedet er af udstillingsvinduerne pt. i Illum, København.



6 kommentarer:

Trine/Stjernepels sagde ...

Det lyder som en hyggelig frokost i skønne omgivelser (Aarhus-love ;-)).
Sidste sommer ammede jeg en del i offentligt regi, ikke fordi jeg var ret meget på café eller shoppede, men ofte ifm. et besøg ved lægen, på tur i forlystelser med storebroren, i en park på vej til børnehaven for at hente den store. Sikkert ikke uden helt at støde nogen. Jeg synes bare det er så hamrende ærgerligt, at vi har seksualiseret os selv i en grad, så selv "paradise-generationen" får gåsehud ved tanken om brystet i brug til det, det egentligt var tiltænkt. Dét får feministen i mig op af stolen :-)

Dorte sagde ...

Kære Karen! Jeg er så enig. Lovgivningsinstrumentet bliver brugt alt for ofte og til alt for meget.
Det må være en restauratørs frie valg, om han vil have folk, der ammer siddende på hans restaurant. Præcis lige som de kan foreskrive dress-code, larmeniveau og så meget andet.
Til gengæld er det også mit frie valg, om jeg vil støtte hans forretning - og jeg kunne da snildt finde på at fravælge en, der ikke finder amning naturligt. Også selv om jeg ikke har børn endnu.
Sådan finder ting som oftest et naturligt leje - helt af sig selv og uden at Christiansborg skal blande sig.

Solvej sagde ...

Jeg ville bare ønske at cafeer og lignende gjorde opmærksom (f.eks. ved skiltning, eller venlig henvendelse når man dukker op med spædbørn)
Således at mødre havde mulighed for at gå et andet sted hen, og ikke blev smidt væk midt i amme-situationen. Dét gør ihvertfald ingen gode ting for baby, nærhed relation osv..

Martina sagde ...

Kære Karen.
Dejligt at nogle rent faktisk tør sige deres mening om det her amme-halløj. Går selv hjemme på barsel med nr. 2 og er netop færdig med at amme. Selv om jeg selv har ammet OG været social ude i bylivet, så synes jeg at der er noget privat over det at amme. Er så træt af at høre om, at det er en naturlig ting og det skal vi ikke være så sippet omkring.
Det er helt i orden at man kan sige fra overfor ammende mødre. I dag er der mange flere "rum" i det offentlige, hvor man kan gå hen med den lille end der var for bare 5-6 år siden hvor jeg fik min første.
Jeg synes ærlig talt vi lever en forkælet tilværelse hvis vi skal beskæftige os med dette. Af flere omgange har jeg boet i udlandet, og det er væsentligt nemmere at være spædbarnsmor i det danske end i flere europæiske lande...

Ellen Kathrine sagde ...

Jeg synes faktisk det var ret nemt at amme diskret ved at lægge en ble over så brystet ikke var synligt da jeg ammede. Og hvis jeg en sjælden gang var endt på cafe med veninder var det ikke hyggeligt at sidde i en afsides krog/ på toilettet mens de nød selskabet og forplejningen, især ikke hvis affordring af baby tager 30 min. Jeg bryder mig ikke om at flashe offentligt men kan ikke se at det er være end bare bryster på busser og andre reklamesøjler..

Trine/Stjernepels sagde ...

Hver dag glædes jeg over, hvor godt jeg har det som dansk kvinde, og de muligheder det giver mig. Men det gør mig heldig, og på ingen måder forkælet, for i mine øjne er der tale om basale rettigheder.
Da jeg ventede min datter forrige år, fik jeg et godt råd af en kinesisk kollega på udveksling - løb jeg ind i brystbetændelse under ammeforløbet, skulle jeg få min mand til at suge det ud!! Host, fik lige kaffen galt i halsen dér! Han har et kraftigere sug, og det var hvad hun som læge anbefalede sine kinesiske medsøstre, når hun tog på barselsbesøg ude i landsbyer, hvor der hverken er adgang til brystpumper eller sutteflasker. Vi er heldige at ha' adgang til disse goder, og det er måske meget godt, for med den generelle afsky, der opbygges omkring amning, forestiller jeg mig endnu flere flaskebørn om ti år (min førstefødte er flaskebarn i øvrigt). Jeg har en jævnaldrende veninde (30 år), der er førstegangsgravid og ikke vil amme, for det er for grænseoverskridende - hendes bryster er kun til sex, føler hun. Hip hurra for ligestilling, kvindefrigørelse og seksualisering. Dét synes jeg er trist, og jeg KAN ikke forstå, hvorfor der ikke skal være plads til andre bryster i vores samfund, end de erotiske (som altid er meget "in your face", hvorimod jeg aldrig har oplevet nogen mødre amme indiskret og utildækkede) :-)