En ny valgkamp et skudt i gang.
Som så mange gange før, handler valget ikke om meget andet, end hvor meget magt man kan opnå, og hvem der skal have mest indflydelse, og sige mest af det, de tror vi alle vil høre.
Jeg leder forgæves efter bare EN ENESTE politiker at stemme på, med en brugbar vision.
En vision der er så stor og tydelig og betydningsfuld, at det kan ændre Danmark til noget endnu bedre.
Hvis der skulle sidde en politiker "in spe" derude, der læser med, der endnu GIDER deltage i den danske magtkamp, så har jeg et tema man kan bygge videre på:
GIV DANMARK SKABERKRAFTEN TILBAGE!!!!!
Allerede på skolestadiet og i børnehaven. Og ikke kun som nedprioriteret fag.
Lær danmarks ungdom at tænke og virke kreativt.
Tænk om man i fremtidens skole skulle til eksamen i kreativ udvikling eller faget nytænkning?????
12 kommentarer:
Der har du en rigtig fin pointe..
Det er vigtigt at bevare og fremelske fantasien! Jeg læste engang et interview med en mor til en pige, der var gået ud af gymnasiet med et snit på 11. Moren mente, at een af årsagerne kunne være, at hun ikke var blevet bremset i sin udforskning. F.eks. i brug af maling... Hun var aldrig blevet stoppet, når hun blandede farverne sammen i stedet for at male med dem. Som moren sagde, ville mange mene, at den 'rigtige' måde at bruge maling på, er at male med det.. Men hvem siger det?
Nemlig ja!
Frem med kreativiteten kære Politikere...
Du har så ganske ret - bare vi kunne få lov til at give børnene mere af det, men det sidste nye på seminarierne er, at man nu ikke længere kan tage sløjd og håndarbejde som fag, men i stedet er det slået sammen til Material design. Det skal nok blive godt :-(
Måske alle vi kreative blogdamer skulle starte et parti? Vi kunne jo kalde det Kreativ Alliance! ;-)
Jep...det parti vil jeg gerne være med i Dankebar.
Skal vi ikke bare gå i gang med det samme.
Kreativitet virker jo positivt på al udvikling....så ....
Hvorfor ikke.
Kunne ikke give dig mere ret!
Jeg sidder her som førstegangs vælger, at skulle skelne mellem pest eller kolera..
Jeg valgte bevidst en studieretning på gymnasiet, hvor jeg kom til eksamen i de ting du nævner (kreativ udvikling og nytænkning) i fagene design og teknologi. Det er bare ærgeligt at man først kan begynde undervisningen som 16-17 årig.
Jeg er en inkarneret socialdemokrat,men det hindrer mig bestemt ikke i at være enig med dig.
Jeg tænker ofte på, hvor jeg havde været i dag, hvis jeg havde fået muligheden for at udvikle min kreative side. Jeg har den, men er født med det gen, der siger, at alt skal være perfekt første gang, så jeg har ikke givet mig selv lov at prøve og jeg fik heller ikke de store muligheder i skolen, selv om jeg valgte tøjsyning og madlavning til i realen.
Jeg har arbejdet med børn i SFO og set, hvad de kan finde på at lave, hvis de har materialer og plads til rådighed - men jo færre voksne der bliver, der selv har de kreative evner, jo sværer bliver det for børnene at udvikle deres kreative evner - så helt enig lad os slå et slag for de kreative fag i skolen, ellers risikere vi snart at løbe ind i en generation, der ikke aner hvad ordet kreativ egentlig betyder :-))
Jeg har læst merkonomlinien: Innovation, hvor et af fagene var "kreativ problemløsning", hvor vi lærte en masse teknikker til at "provokere" folk til at få nye idéer..... flere af os begyndte en form for idébog med kreative idéer (individuelle), som jeg stadig småskribler i, hver gang en idé opstår.... hvor kunne det være fedt, hvis et sådant fag blev obligatorisk, for de fleste endte med at blive kreative i deres fritid, hvis de ikke allerede var det.
Det er sjovt du netop skriver om kreativitet og læring, vi har netop i dag haft om dette emne.
Glæder mig til på mandag og kunne berette på min blog om den kreative platform, en ny og kreativ måde at tænke på.
Se min blog for dagens indlæg om kreativitet :)
Er klasselærer for en 3. kl. Deres skoleskema ser således ud:
Hver morgen kl. 8-10: Dansk eller regning ( perioder på 3-4 uger, så skifter faget).
Mandag: håndarbejde,engelsk. Tirsdag:tysk formtegning, eurytmi(bevægelseskunst),
Onsdag: musik, håndarbejde, håndværk/natur,
Torsdag: male, engelsk,
Fredag: gymnastik, tysk
Heldige elever, og heldige mig, det er en sand fornøjelse at undervise børn i så alsidigt et skema, de er aldrig kørt helt flade, de bliver jo hele tiden ladt op :-)
Hilsen Anne
Jeg er så enig så enig!
Jeg er klasselærer på en mere traditionel folkeskole. Selv om vi prioriterer de kreative områder er det ikke meget det bliver til og slet ikke i de store klasser. Og når vi ser hvor lidt praktiskt de praktikanter der studerer materiel design har lært er det meget nedslående - hvordan skal de kunne undervise i sløjd og håndarbejde når de ikke lærer håndværket?
AMEN.
Send en kommentar