Sider

tirsdag den 24. maj 2011

Fik jeg sagt TAK?

Tak fordi jeg fik lov at gå i skole et sted hvor man forstår sig på mennesker og børns læring og udvikling.
Tak fordi jeg fik lov at gro og blomstre i fred. Fik lov at gøre erfaringer med hoved, hjerte, krop og hænder. Fik lov at blive motiveret, ihærdig, kreativ og ambitiøs.
Tak fordi jeg lærte at forbedre det jeg kan, hele tiden, i en evig kamp med en højere overlægger.
Tak fordi jeg fik vilje og mod, og lærte at dele med andre.
Tak for  masser af moral-opbyggende eventyr som lille.
Tak fordi jeg fik en lærer jeg kunne se op til, som var et forbillede.
Tak fordi en gruppe medlemmer af antroposofisk selskab for 50 år siden ville lave en Steiner Skole i Odense og fordi det var lykkedes inden jeg skulle begynde der 11 år efter.
Tak fordi min far som lærer valgte folkeskolen i Skagen fra, og valgte Steiner skolen i Odense til - og fordi min mor bakkede ham op hele vejen.

Tak for en dejligt dag i Odense Rådhushal i dag og stort til lykke med 40 og 50 års jubilæet til alle jer der er så heldige at gå i Steinerskolen nu.

Og jeg vil til enhver tid svare, som Noah i mit barns klasse gjorde i 1. Klasse, da han blev spurgt til fodbold: "Hvorfor går du i Steiner skole"?

"Fordi jeg er heldig"

Rudolf Steiner Skolen i Odense holder jubilæums uge hele denne uge.
Afsluttende med Majfest på skolen på lørdag.
Der er en fornem udstilling i Rådhushallen i Odense med elevarbejder.
Den er værd at se.

11 kommentarer:

  1. Tak fordi mine forældre valgte folkeskolen til for mig og som jeg selv har gjort for mine børn. Elsker at følge din blog, men synes dog at det er en meget ensporet tankegang du har i forhold til skolevalg. Der findes også skønne folkeskoler, og det håber jeg da du ved. Føler bare nogen gange man er sat lidt uden for det gode selskab hvis man ikke har gået på en Steiner skole. Kh. Marianne.

    SvarSlet
  2. Kære Marianne

    Jeg kan kun skrive hvad JEG har været glad for.
    Jeg har jo ikke gået på en folkeskole eller for den sags skyld en lilleskole, en privatskole, en efterskole eller et gymnasium, og kan derfor ikke udtrykke min glæde ved det.
    Men....Steinerskolen gav mig det JEG havde brug for, og jeg synes det er heldigt hver gang man finder det der er det rette for den enkelte.
    Det er da kun dejligt hvis du fik det du søgte i din folkeskole. Der findes mange skønne eksemplarer af alle slags skoler.

    Jeg har slet ingen tanker om godt eller dårligt selskab.Så velkommen indenfor, hvis du føler dig ude :)

    Fortsat god aften.
    Karen

    SvarSlet
  3. Jeg sidder med en følelse af at der ikke er for og imod her, det man ikke har deltaget i kan man af gode grunde ikke savne, eller ikke have nogen objektiv mening om, men det der lige falder mig ind her er taknemmeligheden der lyser ud af dit indlæg her Karen, der er så mange der tager meget for givet i dag, at man helt glemmer taknemmeligheden over det der er, eller har været, jeg var selv til 75 års jubilæum i min folkeskole der ligger lige midt i Odense, og nostalgien tog også helt over, godt suppleret over taknemmeligheden for at det lige blev Munkebjergskolen.
    I kærlige tanker, god Tirsdag aften.

    SvarSlet
  4. Ja, jeg må jeg udtrykke min misundelse over desværre ikke engang at have valgmuligheden mellem en folkeskole og en Steiner skole i vores nærområde! Men man kan jo ikke få både i pose og sæk;) Elsker at bo, hvor jeg gør, og har selv haft en dejlig og lærerig tid i min folkeskole, som jeg håber min lille frk. Fabulous også vil opleve! Må dog (til trods for, at jeg selv er folkeskolelærer) nok erkende, at en Steiner skole i nærområdet ville være et fantastisk alternativ! Men sådan er det jo at bo i udkants-Danmark...smil! - Til gengæld har man jo altid mulighed for at lade sig inspirere af tanken både i forhold til personlige, familiære og jobsmæssige værdier!

    SvarSlet
  5. Præcis Michael :)
    Lige præcis.

    Tak.
    Karen

    SvarSlet
  6. I Danmark er folkeskolens grunduddannelse fundamentet, hvis ambitionerne er til en videgående uddannelse via gymnasiet.
    En af mine venner, som har gået på Steinerskolen udtaler: "Det har været ret så problematisk i.f.m. valg af uddannelse. Mine forældre skulle have valgt et skoleskift ved 11-12 årsalderen".
    Mvh Sea

    SvarSlet
  7. Det at det besværliggøres at komme ind på studier er da så absolut en af de mere problematiske ting.
    Første 10 årgange fra en steinerskolen i Odense skulle bevise, at man kunne blive til noget med en noget anderledes baggrund.
    Selvom det gik godt for de fleste, gav det alligevel ikke åbent adgang på alle typer studier.
    Men er der det for alle fra folkeskolen?
    Eller har de så måske sværere ved at komme videre hvis de vil ind på de umålbare fag i den kreative branche?
    Jeg ved at Steiner skolerne (altså dem alle) arbejder hårdt på en anderkendelse af overskolen.
    Og selve dette samfundets anderkendelse af skolens uddannelse er naturligvis vigtig bredt set, men det gør ingen forskel på hvad jeg fik med derfra og hvad jeg kan bruge det til HVER dag resten af mit liv.
    Så hellere en ekstra eksamen....for at bevise at jeg/man godt kan.

    Karen

    SvarSlet
  8. Ville gerne at Trunten kom på Steiner skole, desværre bor vi noget uden for Odense i den helt forkerte retning, så det ville aldrig kunne gå op.

    Kan du, når du har gået på Steiner skolen se nogle minusser ved skoleformen?
    Jeg kan sagtens forestille mig fordele, men det kunne være interessant at høre en "indefra" om der er nogle trælse ting.

    SvarSlet
  9. Jeg er også "steinerbarn" og der er meget ved min skolegang jeg tænker tilbage på med smil på læben....men der er en overvægt af alt det jeg gerne havde været foruden. Og netop derfor valgte jeg steinerskolen fra til mine egne børn. Jeg tror mange Steinerbørn føler at deres skole var og er noget ganske specielt - i mit tilfælde byggede forældregruppen selv skolen i deres fritid (tænk engang!) og vi børn vidste præcist hvilken forpligtelse vi havde til at tage vare på vores skole. Alle intentionerne var gode og de pædagogiske tanker fine ( omend en smule konserverede allerede dengang...). Men virkeligheden var den, at at man i længden ikke levede op til intentionerne. Jeg havde ingen problemer med at komme idere i systemet - der blæste andre politiske vinde, da jeg var færdig med 12. klasse, men på universitetet brugte jeg alt for mange kræfter på at lære alt det jeg ikke havde fået med i rygsækken. Min holdning er den at man i steinerskolen primært lærer at kopiere og se det skønne i verden - aldrig problemerne. Men Åh hvor jeg dog elskede alle festerne og morgensang :o)

    SvarSlet
  10. Nu er der jo stor forskel også på RS skolerne. Hver skole må udforme det som de vil, og jeg kan derfor ikke kommentere på andre Steiner skoler end den i Odense jeg selv har gået på og den mine børn går på i Silkeborg.
    Jeg havde ingen trælse oplevelser.
    Og jeg har aldrig skullet forsvare selve skoleformen eller hvad jeg kunne, mere det at skiftende ministre og regeringer har gjort det sværere at komme videre på f.eks. universitetet. Måske Janteloven også spiller lidt ind. Vi skal jo helst alle have de samme vilkår i Danmark, og INGEN må være bedre end de andre. Så der skal helst hellerikke være nogen der gør tingene på andre måder? Eller hvad tænker I?
    Jeg tror såmænd også der er andre der skal arbejde ting op på universitetet, den sammenligning kunne være interessant. Går man igennem på normeret tid hvis man kommer fra gymnasiet i højere grad, end hvis man kommer fra en Steiner skole.
    I min steinertid lavede jeg hele tiden ting udover pensum. Ganske som det er forventet på mange studier hvis man vil være god.
    Men vigtigst af alt for mig er, at jeg altid er super motiveret.En ting jeg klart har med fra min skoletid.
    Karen

    SvarSlet
  11. Det er en vældig spændende debat der er igang. Jeg er selv Steiner elev, med alle 12 års skolegang derfra. I dag er jeg tilbage som lærer, dog på en anden Steiner skole end hvor jeg var elev.
    Det er lidt pudsigt, at Mia-Maria oplevede, at eleverne lærer at kopiere, det er nemlig det modsatte der er intentionen :-) nemlig at stille eleverne frit tænkende og skabende i verden.I Vejle ( som desværre kun går til og med 9. kl.) er der muligt at tage alm. afgangseksamen, ud fra den tanke, at vi ved de lærer det samme som andre steder, og vi vil ikke stille eleverne svagere når de skal videre. Desuden er det en god øvelse til det videre udd. system.
    Jeg syntes en af de store fordele ved Steiner skolen er alsidigheden i fagene, det er hele barnet/ den unge, der "tales til" gennem undervisnings stoffet,der er selvfølgelig alle de rent boglige fag, derud over de musiske, kunstneriske og håndværksmæssige fag. Så alle har mindst et fag hvor de rigtig kan folde sig ud og blomstre. Jeg kunne skrive meget mere, men sådan er det jo når man finder noget spændende. Skal måske lige til sidst nævne, at vi har et barn i 8. kl. i folkeskolen og to i Steiner, så det er ikke fordi vi har stirret os blinde på, at Steiner skoler er det eneste rigtige :-) Hilsen Anne

    SvarSlet